W 2008 r został opublikowany dokument, który zdefiniował 12 zasad zarządzania wiedzą w United States Army, potraktowanej tu jak każde inne przedsiębiorstwo. Każda zasada ma przypisane racjonalne uzasadnienie i konsekwencje z niej wynikające. Dokument można ściągnąć stąd;
ja ograniczę się do samych zasad. Oto one:
Ludzie i kultura organizacyjna
- Szkolić i edukować liderów Zarządzania Wiedzą, managerów i championów
- Nagradzać dzielenie się wiedzą
- Ustanowić ramy współpracy
- Wykorzystywać każdą interakcję, jako okazję do gromadzenia i dzielenia się wiedzą
- Zapobiegać utracie wiedzy
Procesy
- Chronić i zabezpieczać informację i zasoby wiedzy
- Włączyć zasoby wiedzy (linki, podcasty, video, dokumenty, symulacje, wiki i inne) do standardowych procesów biznesowych i umożliwić dostęp tym, którzy potrzebują tej wiedzy.
- Stosować w całej organizacji przepisy prawa oraz standardowe zasady biznesowe i procesy
Technologia
- Stosować standardowe narzędzia współpracy
- Stosować otwartą architekturę aby umożliwić dostęp i wyszukiwanie ponad granicami
- Stosować solidne narzędzia wyszukiwania , aby dotrzeć do wiedzy kontekstowej i magazynów wiedzy
- Stosować portale, które pozwalają na jednorazowe logowanie i uwierzytelnianie w globalnej organizacji, włączając w to partnerów
Dobra lista do zastosowania w każdej firmie, choć z patrząc z perspektywy biznesu, widać, że brakuje na niej kilku elementów, co wynika z tego, że US Army kieruje się własnym, utrwalonym mocno i rozbudowanym systemem zasad, które zastępują te elementy.
W każdej innej organizacji listę warto byłoby jednak rozbudować o elementy związane z pobudzaniem chęci do poszukiwania wiedzy oraz mechanizmy włączania do powtórnego użycia wiedzy już przechwyconej. Nie ma tu też zasad, które łączą Zarządzanie Wiedzą z celami biznesowymi organizacji, a które są fundamentem wdrożenia Zarządzania Wiedzą oraz ani słowa o ważnym elemencie Zarządzania Wiedzą jakim jest Governance (oczekiwania, mierniki, wsparcie). co skądinąd jest całkiem zrozumiałe.