Uwaga: To ważne

5 lekcji, o których trzeba pamiętać przed rozpoczęciem wdrożenia:

Lekcja 1: „Pytam” jest ważniejsze niż „Wiem”.

Popyt nakręca podaż. Odwrotnie – nie. Dostarczanie wiedzy, której nikt nie potrzebuje jest bez sensu (powszechny przykład gromadzenia wiedzy w bazach danych i oczekiwanie, że ludzie sami zaczną korzystać).  Ale jeśli ktoś potrzebuje wiedzy, to dostawcy wiedzy, którzy będą się chcieli nią dzielić, znajdą się.

Lekcja 2: Technologia uzależnia i może być szkodliwa.

Nawet najbardziej nowoczesna technologia jedynie wspiera zachowania, ale ich nie tworzy. Lepiej nie rozpoczynać wdrożenia Zarządzania Wiedzą od inwestycji w kosztowną technologię, bo można się boleśnie rozczarować.

Lekcja 3: Zarządzanie Wiedzą to zmiana zachowań i postaw.

Zarządzanie Wiedzą to ludzie, ich zachowania i postawy. Zachowania i postawy można modyfikować. Nie łatwo i nie szybko, ale dają się zmienić. Wkraczamy tu w obszar procesów Zarządzania Wiedzą i kultury organizacyjnej.

Lekcja 4: Postawy ludzi zależą od kierownictwa.

Dzielenie się wiedzą zależy od kultury organizacyjnej, a to zależy od kadry zarządzającej – ich poparcia dla Zarządzania Wiedzą i zrozumienie wartości biznesowej dla organizacji. Przykład idzie od góry.

Lekcja 5: Przetrwanie Zarządzania Wiedzą zależy od zarządzania (Governance).

Ludzie muszą wiedzieć, jakie są oczekiwania Kadry Zarządzającej.
Musi być określony system mierników, które pomoże określić wartość Zarządzania Wiedzą.
Musi być wsparcie, również finansowe dla działań Zarządzania Wiedzą.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *