Assessment to badanie, które ma na celu ocenę aktualnego stanu Zarządzania Wiedzą w organizacji. To dobry punkt startowy dla wdrożenia:

  • analizuje się stan obecny zarządzania wiedzą organizacji (każda organizacja zarządza swoją wiedzą, inaczej nie mogłaby funkcjonować, tyle, że w tym zarządzaniu są luki, które kosztują);
  • identyfikuje luki (blokady w przepływie wiedzy);
  • porównuje z najlepszymi (benchmarking);
  • wskazuje dobre praktyki w każdym z badanym obszarów.

Jak to można zrobić?

Można to zrobić w oparciu o serię wywiadów przeprowadzanych z pracownikami, których celem jest zidentyfikowanie tego:

  • co funkcjonuje w organizacji,
  • czego brakuje,
  • co wymaga poprawy.

Badane są 4 elementy składające się na transfer wiedzy:

  • komunikacja;
  • przechwytywanie wiedzy;
  • synteza;
  • upowszechnianie;

Dla każdej z nich badany jest stan każdego z 4 składników Struktury Zarządzania Wiedzą (Framework) na który składają się:

  • Role i odpowiedzialności
  • Procesy
  • Technologia
  • Governance (kultura, oczekiwania, mierniki, wsparcie).

Razem tworzy to 16-elementową macierz, której elementy są oceniane w skali 1-5. Ta macierz daje obraz sił i słabości Zarządzania Wiedzą w organizacji.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *