Assessment to badanie, które ma na celu ocenę aktualnego stanu Zarządzania Wiedzą w organizacji. To dobry punkt startowy dla wdrożenia:
- analizuje się stan obecny zarządzania wiedzą organizacji (każda organizacja zarządza swoją wiedzą, inaczej nie mogłaby funkcjonować, tyle, że w tym zarządzaniu są luki, które kosztują);
- identyfikuje luki (blokady w przepływie wiedzy);
- porównuje z najlepszymi (benchmarking);
- wskazuje dobre praktyki w każdym z badanym obszarów.

Jak to można zrobić?
Można to zrobić w oparciu o serię wywiadów przeprowadzanych z pracownikami, których celem jest zidentyfikowanie tego:
- co funkcjonuje w organizacji,
- czego brakuje,
- co wymaga poprawy.
Badane są 4 elementy składające się na transfer wiedzy:
- komunikacja;
- przechwytywanie wiedzy;
- synteza;
- upowszechnianie;
Dla każdej z nich badany jest stan każdego z 4 składników Struktury Zarządzania Wiedzą (Framework) na który składają się:
- Role i odpowiedzialności
- Procesy
- Technologia
- Governance (kultura, oczekiwania, mierniki, wsparcie).
Razem tworzy to 16-elementową macierz, której elementy są oceniane w skali 1-5. Ta macierz daje obraz sił i słabości Zarządzania Wiedzą w organizacji.