“W jaki sposób możesz znaleźć w firmie wiedzę, której potrzebujesz?”
„Zwyczajnie, biorę telefon i dzwonię. Po prostu pytam.”

„A skąd wiesz kogo pytać?”
„My się wszyscy dobrze znamy, pracujemy razem od lat.”

„A nowi ludzie – skąd ONI mogą się dowiedzieć do kogo zadzwonić?
Albo Twoi koledzy z tej drugiej firmy, z którą się połączyliście?
Jak ONI mogą odszukać ludzi w całej firmie, tych którzy mają potrzebną wiedzę?

No i jeśli ten ktoś, kogo chciałeś zapytać, już nie pracuje, to co wtedy robisz?”

...(cisza)…

Czytaj: Transfer wiedzy w organizacji


Nasza filozofia jest całkiem prosta: za każdym razem, kiedy coś robimy, powinniśmy zrobić to lepiej, niż poprzednio.

John Browne
były prezes koncernu naftowego BP,
wywiad, HBR 1997:„Unleashing the Power of Learning”

Żeby zrobić coś w środę lepiej niż w poniedziałek, to trzeba we wtorek się douczyć.
A żeby zrobić coś lepiej w czwartek niż we wtorek, to w środę.
A jeśli w piątek, to w czwartek…

W każdym razie jakoś tak.

Czytaj dalej…

„Trafne zgadywanie” powiedział Sir Henry.

„Nie, wcale nie. To sprawa praktyki i doświadczenia. Egiptolog, tak słyszałam, kiedy pokażesz mu te dziwne małe skarabeusze, może ci powiedzieć tylko na podstawie wyglądu i swojej intuicji, z jakiego okresu przed naszą erą pochodzi albo, że jest to imitacja.
I nie zawsze może powiedzieć na jakiej podstawie tak twierdzi. Po prostu wie. Spędził życie zajmując się takimi rzeczami.”

Agatha Christie „A Christmas tragedy”

Skarabeusz
http://www.egyptian-scarabs.co.uk/

Miss Marple mówi o wiedzy tacit, wiedzy niejawnej, ukrytej w głowach ludzi.
To ona jest źródłem podejmowanych decyzji.
Tak prywatnych, jak i służbowych.

Czytaj dalej…

The Bus Factor” to ilość pracowników, która musiałaby wpaść pod autobus, zanim JPL straciłaby ważne techniczne umiejętności.

– Newsletter NASA’s Jet Propulsion Laboratory (JPL). JPL to jedno z centrów badawczych NASA.

Pracownicy przychodzą i odchodzą, niekoniecznie wpadając pod autobus.
A co z wiedzą, jaką zdobyli wykonując zadania dla organizacji?

Czytaj dalej…

Celem strategii opartej na wiedzy nie jest zbawianie świata, ale zarabianie pieniędzy.

– Matthew Parsons „Effective Knowledge Management for Law Firms”

Zarządzanie Wiedzą organizacji nie jest sztuką dla sztuki.
Zarządzanie Wiedzą organizacji nie jest po to, aby gromadzić wiedzę, każdą wiedzę.
Zarządzanie Wiedzą organizacji jest po to, aby dzięki wiedzy poprawić wyniki biznesowe.

Ale jak, w jaki sposób?

Czytaj dalej…

ISO 30401:2018, Introduction

The purpose of this ISO MSS standard for knowledge management is to support organizations to develop a management system that effectively promotes and enables value-creation through knowledge.

Knowledge management (KM) is a discipline focused on ways that organizations create and use knowledge.

Czytaj dalej…