Ktoś rozpoczyna pracę w nowej firmie. Dostaje swoje biurko, swoje krzesło, swoją komórkę, a jak jest na odpowiednim stanowisku, to dostaje samochód służbowy.

Przez jakiś czas jest jeszcze nieprzydatny dla firmy albo mało przydatny, bo jego wiedza jest jeszcze za mała albo niedostosowana do firmy. Firma musi zainwestować w nowego pracownika.
Ale stopniowo jego wiedza przyrasta, a jest to wiedza, która ma wartość dla firmy. Powstają dokumenty i produkty, które robił sam, albo w zespole.

Inwestycja zaczyna się zwracać.

A potem coś się wydarza i pracownik odchodzi.

Może na emeryturę, może zmienia pracę, może praca zmienia jego. Pracownik robi imprezę pożegnalną, zostawia swoje biurko, swoje krzesło, swoją komórkę, a jak był na odpowiednim stanowisku to zostawia też samochód służbowy. Zostawia też dokumenty i produkty, do których powstania się przyczynił.

I wychodzi, a razem z nim odchodzi jego wiedza.

???

Coś można zrobić? Można.

Jednym z procesów Zarządzania Wiedzą jest Retencja Wiedzy – proces przechwytywania wiedzy od odchodzących ekspertów.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *