Pilotaż to projekt, w którym cały System Zarządzania Wiedzą jest zastosowany do rozwiązania jednego konkretnego problemu biznesowego, w małym obszarze organizacji.
Celem Pilotażu jest dostarczenie mierzalnych dowodów wartości Zarządzania Wiedzą i przygotowanie gruntu pod wdrożenie w całej organizacji. To także sposób na obniżenie ryzyka.
Pilotaż to szansa na to aby:

- Zademonstrować w jaki sposób Zarządzanie Wiedzą funkcjonuje w konkretnym środowisku organizacyjnym.
- Dostosować Strukturę Zarządzania Wiedzą (Ludzie, Procesy, Technologia, Governance) do organizacji i przetestować go.
- Dostarczyć historii sukcesów Zarządzania Wiedzą w tej organizacji, aby przekonać ludzi.
- Zdobyć dowody wartości Zarządzania Wiedzą dla organizacji, aby uzyskać poparcie kierownictwa.
Punkt ostatni jest punktem najważniejszym. Wdrożenie Zarządzania Wiedzą musi przynieść organizacji korzyści biznesowe. Te korzyści muszą być mierzalne, powiązane z konkretnymi miernikami, na przykład:
- Czas realizacji projektów
- Czas wykonania zadania
- Zadowolenie klienta
- Ilość innowacji
Wybór projektu pilotażowego
Wybór – ważna sprawa. Projekt pilotażowy powinien odnieść sukces, bo to może być jedyna szansa dla Zarządzania Wiedzą w tej organizacji. Decyzja o znaczeniu strategicznym. Trzeba starannie przemyśleć.
Zaczyna się od pytania – „Co jest dla organizacji ważne?”
Generalnie projekt pilotażowy powinien być skierowany w obszar, który:
- jest obszarem problemowym dla organizacji (gdzie najbardziej boli?);
- dotyczy wielu projektów, zespołów czy działów firmy, a nie tylko jednego;
- mechanizmy wypracowane w Pilotażu muszą być łatwe do przeskalowania na całą organizację; Pilotaż jest początkiem, a nie celem samym w sobie.
Innymi słowy obszarem najlepszym dla uruchomienia Pilota jest obszar o największej wartości dla organizacji i sprawiający jednocześnie najwięcej problemów. W organizacjach są cztery typowe miejsca, w których taki projekt ma największe szanse zademonstrowania wartości Zarządzania Wiedzą:
- Krytycznej aktywności biznesowej, która jest nowa dla organizacji, a gdzie szybkie uczenie dostarczy korzyści biznesowych; jeśli aktywność jest nowa tylko dla jednej części organizacji, wówczas transfer wiedzy z miejsca, gdzie było to już wcześniej robione może przynieść ogromne korzyści.
- Powtarzalnej aktywności biznesowej, dla której konieczne jest stałe doskonalenie; Zarządzanie Wiedzą może przyspieszyć proces uczenia się.
- Aktywności, która jest prowadzona w różnych lokalizacjach i gdzie są różne poziomy skuteczności; w tych przypadkach Zarządzanie Wiedzą może pomóc w przekazaniu wiedzy od skutecznych wykonawców, do mniej skutecznych, aby poprawić ich efekty.
- Obszarach biznesowych, które są poddawane gwałtownym zmianom, a gdzie innowacje i szybkie uczenie są krytyczne dla przetrwania; Zarządzanie Wiedzą może pomóc poprzez wdrożenie procesów dzielenia się wiedzą i uczenia w zespole, jak również poprzez dostęp do odpowiednich baz wiedzy.